معیار زهرا سلام الله علیها است.

فاطمه زهرا سلام الله علیها

استاد زارعی سبزواری در روز سه شنبه آخرین جلسه درس خارج اصول در سال 94 که در مدرسه گلپایگانی برگزار میشود با توجه به ایام فاطمیه روایتی را مورد توجه و نحلیل قرار دادند که معیار کلی و نگرش عمیق به این حادثه را میرساند.
که متن روایات و توضیحات استاد به این بیان است:

روایت از پیامبر(صلى الله علیه وآله): «یا فاطمةُ إنّ اللهَ یَغضِبُ لِغَضَبِکِ ویَرضى لِرضاکِ» [ اى فاطمه! خدا به سبب غضب تو غضبناک و با رضایت تو راضى مى شود]
این حدیث را طبرانی [1]در کتاب بزرگ حدیثی اهل سنت المعجم الکبیر با سندی معتبر نقل می‌کند،
حاکم نیشابوری یکی دیگر از بزرگترین محدثین اهل سنت در کتاب المستدرک در وصف این حدیث می‌گوید هذا صحیح الاسناد این حدیث سند صحیحی دارد .[2]
و هیثمی نیز یکی دیگر از اندیشمندان حدیثی اهل سنت در کتاب معروف مجمع الزواید [3]آن را حدیثی نیکو و معتبر معرفی کرده است. .
ابن ابی عاصم در کتاب الآحار و المثانی [4]و ابونعیم اصفهانی دركتاب فضایل الخلفاء [5]و این غطریف در کتاب جزابن غطریف [6]و ابوطاهر سلفی در کتاب ا لشيخةالبغداديةو متقی در کتاب کنزالعمال [7]که همگی از مشاهیر و بزرگان حدیثی و علمی اهل سنت می‌باشند این حدیث را با. سندی قوی نقل کرده‌اند
از اینرو هیچ شکی در صدور این حدیث از پیامبر در منزلت حضرت زهرا نیست و آن حضرت با این حدیث پیامی عظیم و کلامی منیر و شاخصی يقق را به امت خود و بلکه همه جهانیان ابلاغ کرد تا تفسیری گویا بر دو آیه شریفه قرآن کریم می‌باشد.
که یکی کلید هلاکت بشر و دیگری کلید سعادت اورا به تمام اهل عالم و به خصوص مسلمانان تا روز قیامت معرفی می‌کند. آیه اول خداوند-می‌فرماید: ... وَمَنْ يَحْلِلْ عَلَيْهِ غَضَبِي فَقَدْ هَوَى [طه81]   هر كس كه خشم من به او برسد در آتش افتد.  (81)

ایه دوم: أَفَمَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَ اللَّهِ كَمَنْ بَاءَ بِسَخَطٍ مِنَ اللَّهِ ... [آل عمران 162]  آيا آن كس كه به راه خشنودى خدا مى‌رود، همانند كسى است كه موجب خشم او مى‌شود  (162)
و در حدیث مذکور خداوند متعال خشم فاطمه را خشم خود می‌داند و چون در آیه اول خشم خود را برکسی را کلید هلاکت او می‌شمارد. نتیجه آن می‌شود هرکس که مورد خشم فاطمه قرار گیرد بی‌شک هلاک شده است. و نیز خشنودی فاطمه را خشنودی خود می‌داند ، و چون درآیه دوم خشنودی خود می‌داند.
و چون در آیه دوم خشنودی خود را جداکننده ی اشخاص از کسانی میداند که گرفتار خشم او شده‌اند.
نتیجه آن می‌شود كه هرکس فاطمه را خشنود کند جدای از اشخاصی شده‌است که گرفتار غفب خداوند و هلاک شده‌اند. و از اینرو است ك فاطمه را فاطمه بین جداکننده نامیدند

رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله : إنَّما سُمِّيَت ابنَتي فاطِمَةُ لأنَّ اللّه َ عز و جل فَطَمَها وفَطَمَ مَن أحَبَّها مِنَ النَّارِ.[8]

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : دخترم به اين دليل فاطمه ناميده شده است كه خداوند عز و جل او و دوستدارانش را از آتش (دوزخ) به دور داشته است .

 

 

[1] طبرانی، سلیمان،‌ المعجم الكبير، ج1، ص108، رقم182؛ ج22، ص401، ح18853.

[2] حاکم، محمد، المستدرک علی الصحیحین، ج3، ص153.

[3] هیثمی، نورالدین، مجمع الزواید ، ج9، ص204.

[4] ابن‌ابی‌عاصم،‌ابوبکر، الآحاد و المثانی، ج5، ص363، ح2959.

[5] فضائل الخلفاء، ج1، ص124، ح141.

[6] ابن‌غِطْريف، محمد، الجزء، ج1، ص78، رقم31.

[7] متقی هندی، علی،‌کنز العمال، ج31، ص674، رقم37725.

[8] أمالي الطوسي : ۳۰۰ .

 

موضوع: